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Funding Initiative „Ex­peri­ment!“ by Volkswagen Foun­da­tion

GeoBio-Interactions: Contributions to Climatic Change of the Relations Between Activities of Red Wood Ants (Formica Rufa-group) and Tectonic Pro­cess­es

Projektlaufzeit: 01.03.2016 - 30.09.2017

Red wood ants (RWA; Formica rufa-group) are bio-indicators for seismically active, gas-permeable faults and nest most successfully on top of them. This GeoBio-proj­ect will combine unique and in­no­va­ti­ve geochemical, geophysical, biological, and image-analysis techniques with state-of-the-art statistical methods to identify and determine in-situ relationships between activity patterns of RWA and [i] changing nest- and soil-gas concentrations (e.g., He, CH4); [ii] geophysical processes such as seismic events and earth-tides; and [iii] local weather and climatic conditions in the seismically active East Eifel Volcanic Field (West Germany). Analyses of samples of ambient air, in-situ nest gases, soil gases and gases from mineral springs will be combined with a new (prototype) in-situ image-based monitoring system and a continuously recording weather station. Covariance and co-occurrence patterns of point objects (RWA nests and gas sources), linear features (tectonic faults), and polygonal features (gas plumes) will be done with Bayesian methods for spatio-temporal analysis. We will use these methods to test whether changes in tectonic stress are documented by changes in gas concentration of nest gas, soil gas and in mineral springs. With the sampling de­sign it will be possible to determine statistical associations among gas variations and fluctuations over daily time scales, biological (RWA) activities, and geophysical parameters. Findings from this multidisciplinary proj­ect should lead to a deeper understanding of GeoBio-interactions and determine the magnitude of organic gases that may contribute to climatic change from RWA nests. The seven-month field work was performed from March until Sep­tem­ber 2016.

© G. Berberich​/​TU Dort­mund

Project leader

Dr. Gabriele Berberich, Technische Uni­ver­si­tät Dort­mund

 

Co-Applicants

Prof. Aaron M. Ellison, Harvard Uni­ver­sity

Prof. Christian Wöhler, Technische Uni­ver­si­tät Dort­mund

Funded by: Volkswagen Foun­da­tion, Az 91 140

Anfahrt & Lageplan

Der Cam­pus der Technischen Uni­ver­si­tät Dort­mund liegt in der Nähe des Autobahnkreuzes Dort­mund West, wo die Sauerlandlinie A45 den Ruhrschnellweg B1/A40 kreuzt. Die Abfahrt Dort­mund-Eichlinghofen auf der A45 führt zum Cam­pus Süd, die Abfahrt Dort­mund-Dorstfeld auf der A40 zum Cam­pus-Nord. An beiden Ausfahrten ist die Uni­ver­si­tät ausgeschildert.

Direkt auf dem Cam­pus Nord be­fin­det sich die S-Bahn-Station „Dort­mund Uni­ver­si­tät“. Von dort fährt die S-Bahn-Linie S1 im 20- oder 30-Minuten-Takt zum Hauptbahnhof Dort­mund und in der Gegenrichtung zum Hauptbahnhof Düsseldorf über Bochum, Essen und Duis­burg. Außerdem ist die Uni­ver­si­tät mit den Buslinien 445, 447 und 462 zu erreichen. Eine Fahrplanauskunft findet sich auf der Homepage des Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr, au­ßer­dem bieten die DSW21 einen interaktiven Liniennetzplan an.
 

Zu den Wahrzeichen der TU Dort­mund gehört die H-Bahn. Linie 1 verkehrt im 10-Minuten-Takt zwi­schen Dort­mund Eichlinghofen und dem Technologiezentrum über Cam­pus Süd und Dort­mund Uni­ver­si­tät S, Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwi­schen Cam­pus Nord und Cam­pus Süd. Diese Stre­cke legt sie in zwei Minuten zu­rück.

Vom Flughafen Dort­mund aus gelangt man mit dem AirportExpress innerhalb von gut 20 Minuten zum Dort­mun­der Hauptbahnhof und von dort mit der S-Bahn zur Uni­ver­si­tät. Ein größeres Angebot an inter­natio­nalen Flugverbindungen bietet der etwa 60 Ki­lo­me­ter entfernte Flughafen Düsseldorf, der direkt mit der S-Bahn vom Bahnhof der Uni­ver­si­tät zu erreichen ist.