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International re­search proj­ect funded by Deut­sche Forschungs­gemein­schaft (DFG) and Russian Federation of Basic Research (RFBR)

Distribution and Origin of Lunar Hydroxyl

Projektlaufzeit: 01.01.2016 - 31.12.2018

Reflectance spectra of the surface of the Moon in the near-infrared wavelength range often display a spectral absorption feature at about 3 µm wavelength, which is commonly ascribed to the presence of water or hydroxyl (OH). The analysis of this spectral absorption is difficult as it is often superposed by a thermal emission component. In this proj­ect we intend to examine in detail the dependence of the spectral absorption depth related to the presence of OH inferred from Moon Mineralogy Mapper (M³) hyperspectral image data on the specific method used for correcting the M³ spectra for the thermal emission component. Based on the insights gained by this analysis, global and regional maps of the OH absorption depth will be constructed based on M³ hyperspectral image data. Regional mapping at increased resolution will focus on typical terrain types such as mare and highland surfaces on the lunar nearside and farside, but also to geologically especially re­le­vant terrain types like central peaks, pyroclastic deposits, impact melt deposits and swirls, where possibly anomalous OH adsorption behaviour may be encountered as a consequence of peculiar surface composition and/or structure. In the context of these mapping activities, we will perform a detailed quantitative analysis of the local dynamical behaviour of the OH absorption depth in the course of the lunar day. This investigation may provide hints towards a se­pa­ra­tion between OH possibly originating from adsorbed solar wind particles and OH possibly contained deep inside lunar minerals. In this context, we will also study the interaction between the lunar exosphere and the lunar surface regarding the production or exchange of volatiles. We expect that the proposed analyses of the global and regional behaviour of the lunar OH absorption depth and especially the analysis of its variations during the lunar day will provide essential new insights into the distribution and origin of lunar OH.

Anfahrt & Lageplan

Der Cam­pus der Technischen Uni­ver­si­tät Dort­mund liegt in der Nähe des Autobahnkreuzes Dort­mund West, wo die Sauerlandlinie A45 den Ruhrschnellweg B1/A40 kreuzt. Die Abfahrt Dort­mund-Eichlinghofen auf der A45 führt zum Cam­pus Süd, die Abfahrt Dort­mund-Dorstfeld auf der A40 zum Cam­pus-Nord. An beiden Ausfahrten ist die Uni­ver­si­tät ausgeschildert.

Direkt auf dem Cam­pus Nord be­fin­det sich die S-Bahn-Station „Dort­mund Uni­ver­si­tät“. Von dort fährt die S-Bahn-Linie S1 im 20- oder 30-Minuten-Takt zum Hauptbahnhof Dort­mund und in der Gegenrichtung zum Hauptbahnhof Düsseldorf über Bochum, Essen und Duis­burg. Außerdem ist die Uni­ver­si­tät mit den Buslinien 445, 447 und 462 zu erreichen. Eine Fahrplanauskunft findet sich auf der Homepage des Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr, au­ßer­dem bieten die DSW21 einen interaktiven Liniennetzplan an.
 

Zu den Wahrzeichen der TU Dort­mund gehört die H-Bahn. Linie 1 verkehrt im 10-Minuten-Takt zwi­schen Dort­mund Eichlinghofen und dem Technologiezentrum über Cam­pus Süd und Dort­mund Uni­ver­si­tät S, Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwi­schen Cam­pus Nord und Cam­pus Süd. Diese Stre­cke legt sie in zwei Minuten zu­rück.

Vom Flughafen Dort­mund aus gelangt man mit dem AirportExpress innerhalb von gut 20 Minuten zum Dort­mun­der Hauptbahnhof und von dort mit der S-Bahn zur Uni­ver­si­tät. Ein größeres Angebot an inter­natio­nalen Flugverbindungen bietet der etwa 60 Ki­lo­me­ter entfernte Flughafen Düsseldorf, der direkt mit der S-Bahn vom Bahnhof der Uni­ver­si­tät zu erreichen ist.